Je kent het vast: je bent de rommel zat, je hebt zin om op te ruimen, je bent geïnspireerd door de kleine Japanse goeroe en je gaat vol goede moed aan de slag. Je begint bij dat wat je het meeste frustreert. Je doet de kastdeur naar je grootste nachtmerrie open en….
….je staart naar de spullen, met de beste intenties om lekker op te ruimen en weg te gooien…. MAAR….ER …..GEBEURD ….NIKS!
Tja, je trekt watspullen uit de kast, vastberaden om dit toch echt te laten slagen. Je trekt enkele dingen uit de stapel, die je apart legt….
En dan…….
laten we zeggen…..
je kunt de krekels horen….…
…….ineens oorverdovende stilte in je net-nog-zo-vastberaden-hoofd.
Je stopt alles maar weer terug in dat kastje, misschien een beetje netter dan ervoor of misschien prop je het er met bliksem snelheid in. Poppetje terug, kastje dicht, NEXT!
Herkenbaar? Heb je je weleens afgevraagd waarom het je niet lukt om op te ruimen? Waarom het zo moeilijk is voor je om spullen weg te doen?
MOTIVATIE IS NIET GENOEG!
Zoals je al vaak hebt gemerkt is motivatie alleen niet genoeg. Je bent vast al eens met goede zin begonnen om die rommel nu dan toch eens voor eens en altijd uit de weg te ruimen. Als je door level 1 kwam, namelijk je hebt het kastje opgeruimd…dan is de kans groot dat je bleef hangen voor level 2, te weten de spullen daadwerkelijk de deur uit in plaats van naar je zolder….laat staan dat je voorbij het felbegeerde level 3 kwam: na 2 weken zie nog resultaat van je harde werk!
Helaas is kick-ass-motivatie niks waard als je niet weet waarom je dit eigenlijk zo graag wil aanpakken. Ja natuurlijk wil je dat het kastje niet meer rommelig is, maar waarom? Ja….dat snap ik, rommel is vervelend en irritant….maar waarom?
DE PRIJS VAN ROMMEL
Ik zal je op weg helpen: de grootste reden waarom rommel irritant is, is omdat het tegen een hoge prijs komt. Rommel zorgt voor:
“Rommel is irritant! Ik zie het elke keer dat ik er langs loop, maar ik doe er niks aan. Het blijft maar knagen aan me!”
Aldus een klant van Eveline Organized Living. En zo kan ik nog wel even door gaan. Je ziet vast wat ik bedoel en het zal me verbazen als je niet zelf met nog 5 voorbeelden kan komen.
HET GEHEIM
Dan nu de magic…… Het nummer 1 ingrediënt voor geslaagd opruimen en organizen is:
EEN SUPER GOED EINDDOEL!
Ik hoor je denken: Hè wat! ….dat is het?……Geen mooie opbergsystemen?…..Geen 5 dagen vrij? ……Niet een 2 x zo groot huis? Nee! Het geheime ingrediënt is een hele goede rede hebben om te gaan opruimen. En ‘een-opgeruimd-huis-hebben’ is niet een hele goede rede. Een hele goede rede is meer een ‘big picture’, een missie, een passie. Hieronder heb ik een paar hele goede redenen op een rijtje gezet:
Ik wil een eigen bedrijfstarten (thuis) en ik heb daarvoor ruimte nodig voor een super fijne werkplek met rust om me heen om me concentreren. Ik wil meer uren in mijn dag om van mijn bedrijf een succes van te maken, wat ik dus niet nodig heb is onnodige tijd besteden aan opruimen en schoonmaken. En dan wil ik ook nog genieten van mijn kids, omdat al hun speelgoed een eigen plek heeft en ik dus niet constant hoef te mopperen over de lego waar ik over struikel en de KNEX die ik tot in de badkamer terugvind!
Of: Nadat ik de hele dag hetbeste van mezelf heb gegeven op mijn werk, wil ik thuiskomen en tijd hebben voor mijn partner en dus niet eindeloos rommeltjes opruimen. Ik wil rust hebben om mezelf te verwennen met een kopje thee en een goed boek en dus niet de hele tijd denken: “Eigenlijk moet ik die zooi nog opruimen”. En ik wil ook nog met een gerust hart mijn beste vriendinnen uitnodigen bij mij thuis, zonder dat ik me hoef te verontschuldigen voor het feit dat ik mijn spullen (die toch echt een eigen wil lijken te hebben) niet onder controle heb!
En: Ik wil met een positief gevoel elke ochtend mijn kledingkast opentrekken, zonder dat alles me tegemoet valt, om een super outfit uit te zoeken. Ik hoef namelijk niet te graven door alle kleding die ik eigenlijk nooit draag. Daarna wil na een lekker kopje koffie (want tijd over na het aankleden!) de deur uit lopen met alles wat ik die dag nodig heb, omdat al mijn werkspullen, handtas en sleutels zo voor het grijpen lagen! Zo begin ik met energie en zelfvertrouwen aan mijn werkdag.
Een super goed einddoel om op te ruimen is veel dieper dan een opgeruimde kast of lade. Een heel herkenbaar super goed einddoel is een baby op komst. Ineens is zo’n rommelkamertje binnen no-time leeg. Een super goed einddoel maakt het bijna onmogelijk om niet je opruim doelen te halen. Een super goed doel om op te ruimen komt voort uit jouw verlangen om een TOPLEVEN te hebben! En een goed organized huis is de makkelijkste manier om extra tijd, energie en geld te creëren!
HOU VOL!
Door je doel voor ogen te houden wordt het zoveel makkelijker om keuzes te maken over je spullen! Als je twijfelt over de spullen die je bewaard voor-het-geval-dat dan kun je nu vol overtuiging zeggen dat het lekker weg kan, want daar moet nu je werkplek komen. En als ik tussen de rommel zit die ik met 99% zekerheid nooit ga gebruiken kost dat concentratie, zelfvertrouwen en motivatie. HUP ! ERUIT DIE TROEP!
Alhoewel een ‘big picture’ voor ogen hebben een super middel is, is het geen bodemloze put van motivatie. Er zullen momenten zijn dat je het echt heel moeilijk vind om iets weg te doen. Houd vol! Blijf het proberen. Je wordt er echt beter in! En als het doel voor ogen echt iets is dat je wil bereiken, het écht vanuit je hart komt, dan heb ik er alle vertrouwen in dat jij zult blijven doen wat nodig is om het te bereiken!
YOU GOT THIS GIRL!
En als je het even niet ‘GOT’ dan neem je natuurlijk lekker contact met mij op voor een verhelderend telefoontje. Zeg maar alsof je met The A-Team belt! Maar ik ben dan in mijn eentje…..en ik heb gen gouden kettingen of een sigaar…..anyways!
In ieder geval zullen we samen bespreken wat je probleem is, waarom het niet lukt en ik help je weer op weg om de klus af te maken! En als je van binnen voelt dat je onderdeel wilt uitmaken van een Organized-Living-Superteam (jij en ik!) gaan we samen aan de slag om je super goede einddoel waarheid te maken!
Na een lang gevecht met hoogsensitiviteit en burn-out wilde ik heel graag ontdekken wie IK was en wat IK nou eigenlijk wilde met mijn leven. Ik besloot jaren geleden om mijn hele huis van onder tot boven aan te pakken. Oude spullen, overbodige spullen, maar ook overbodige ideeën en oude idealen. Alles wat me niet meer hielp in het NU moest resoluut het veld ruimen. Ik wilde alles loslaten wat ik niet nodig had. Ik combineerde de opruimactie met het opvoeden van mijn twee jonge dochters en in enkele maanden kon ik ene frisse start maken. Er verdwenen 40 vuilniszakken met spullen die ik had vastgehouden.
Wat een opluchting…..Nu weerspiegelt mijn huis weer mijn leven!
Toen er weer lucht en ruimte in mijn huis en hoofd was besefte ik me hoe soepel het hele proces was verlopen. Ik herontdekte mijn passie voor opruimen, categoriseren, uitzoeken en dingen logisch terug plaatsen. Ik wilde mijn talent gebruiken om ook anderen te helpen en was vastbesloten om van mijn passie mijn werk te maken. Zo ontstond Eveline Organized Living!
Nu werk ik met veel plezier om ook anderen te laten ontdekken waar ze met hun leven naartoe willen. Met een huis dat op orde is en weerspiegelt wie je bent, kan ook jij thuis weer positieve energie opdoen!